Fizjoterapia stawu barkowego Łódź

Rehabilitacja stawu barkowego Łódź

Staw barkowy, składający się w dużym uproszczeniu z: obojczyka, łopatki i kości ramiennej, jest jednym z największych i najbardziej złożonych stawów w organizmie człowieka. Oprócz tego jest najbardziej mobilny i jednocześnie bardzo podatny na urazy.

Nieszczęśliwe wypadki, na przykład poślizgnięcie się na mokrej podłodze, sportowe kontuzje, podnoszenie zbyt ciężkich przedmiotów, długotrwały bezruch lub przewlekły ból, to najczęstsze przyczyny urazów barku. Osoby, którym dokucza ból w obrębie stawu barkowego, będący następstwem schorzeń, nadwyrężeń, czy zmian zwyrodnieniowych, mogą uzyskać pomoc w naszej placówce! Fizjoterapia barku obejmuje kompleksowo dobraną terapię, która zawiera m.in.: zabiegi fizykalne na przykład falę uderzeniową, kinesiology taping, suche igłowanie, terapię manualną.

Dolegliwości barku

Do najczęstszych dolegliwości w obrębie stawu barkowego, z którymi zgłaszają się do nas pacjenci, należą:

• ból barku,
  • naciągnięcie lub naderwania mięśni w stawie barkowym,
  • zwichnięty bark,
  • niestabilność stawu barkowego,
  • zamrożony bark,
  • zespół ciasnoty podbarkowej,
  • zapalenie stożka rotatorów
  • uraz obrąbka stawowego

Naciągnięcie lub naderwania mięśni w stawie barkowym

Może pojawić się przy treningu sportowym (na przykład poprzez wykorzystanie zbyt dużych obciążeń) lub podczas wykonywania codziennych czynności (na przykład przy gwałtownym ruchu). Dochodzi wtedy do zerwania włókien mięśniowych, co objawia się wystąpieniem opuchlizny, zaczerwienienia, bólem barku w spoczynku oraz podczas wykonywania ruchów.

Dlatego w przypadku uprawiania sportu tak ważnym elementem jest rozgrzewka, która pozwala mięśniom na przygotowanie się do docelowego wysiłku fizycznego, co zapobiega powstawaniu kontuzji.

W przypadku naderwania mięśni szybko podjęta decyzji o umówieniu wizyty fizjoterapeutycznej pomoże sprawnie uporać się z problemem i wrócić do prawidłowego funkcjonowania kontuzjowanego stawu.

Zwichnięty bark i niestabilność stawu barkowego

Zwichnięcie barku zazwyczaj jest wynikiem urazu doznanego podczas aktywności fizycznej. Następuje ono najczęściej w sytuacji gdy kość ramienna wypada z torebki stawowej. Może dość do niego również w życiu codziennym, na przykład w wyniku niefortunnego upadku.

Przy nawracającym zwichnięciu barku zaburzony zostaje mechanizm ruchu w stawie, co prowadzi do jego niestabilności.

Specjaliści w naszym Centrum Fizjoterapii po przeprowadzeniu wywiadu i badania manualnego pozwalających na ocenę ograniczenia zakresu ruchu oraz po analizie zdjęć rentgenowskich lub wyników rezonansu, stawiają diagnozę, planują i wdrażają odpowiednią terapię. Udzielamy skutecznej pomocy zarówno pacjentom w młodszym jak i starszym wieku, u których występuje pierwotna lub przewlekła niestabilność barkowa. Należy pamiętać, że szybkość decyzji o podjęciu współpracy z fizjoterapeutą determinuje czas i wysiłek poświęcony na powrót do sprawności.

Zamrożony bark

Zamrożony bark to stan zapalny torebki stawowej, któremu towarzyszy uciążliwy ból oraz ograniczona ruchomość.

Bardzo często jest przyczyną nieleczonego przewlekłego bólu barku.

To poważna dolegliwość, która znacznie utrudnia codzienne funkcjonowanie.

Możemy ją podzielić na 3 fazy:

• Faza zamrażania – faza ostra, w której występują silne bóle i pojawia się stopniowe ograniczenie ruchomości.
  • Faza zamrożenia – ból jest mniejszy, ale postępuje sztywnienie.
  • Faza rozmrażania – zmniejszają się dolegliwości bólowe, następuje poprawa zakresów i powrót do sprawności.

Zamrożony bark wymaga systematycznej i niestety długotrwałej rehabilitacji. Bardzo ważne jest udanie się jak najszybciej na wizytę fizjoterapeutyczną. Ta dolegliwość sama nie przejdzie! Potrzebna jest pomoc specjalisty.

Bolesny bark Łódź

Stosowane przez nas, indywidualnie dobrane zabiegi przynoszą świetne efekty także w łagodzeniu bólu oraz niwelowaniu sztywnienia stawu i ograniczenia ruchomości w stawie barkowym.

W terapii przy zamrożonym barku wykorzystujemy: falę uderzeniową, suche igłowanie, terapię manualną, TecarSin, laser wysokoenergetyczny, terapię HiToP, ćwiczenia funkcjonalne.

Zapalenie stożka rotatorów

Stożek rotatorów, to struktura, którą tworzy grupa mięśni i ścięgien połączonych ze sobą, mających miejsce przyczepu na łopatce.

Do tych mięśni należą:

§  mięsień podłopatkowy

§  mięsień nadgrzebieniowy

§  mięsień podgrzebieniowy

§  mięsień obły mniejszy

Stożek rotatorów przede wszystkim bierze udział w ruchu stawu i odpowiada za stabilizację głowy kości ramiennej w panewce stawu. Inicjuje ruch w całym stawie – odwodzenie oraz zgięcie. Oprócz tego bierze też udział w ruchach rotacyjnych.

Stan zapalny stożka rotatorów jest najczęściej wynikiem powstałych urazów lub przeciążeń w stawie. Objawami są dolegliwości bólowe przy zgięciu, odwiedzeniu, rotacji wewnętrznej i zewnętrznej, oraz osłabienie siły mięśniowej.

Przy tym problemie odpowiednio dobrana fizjoterapia zapewni wygaszenie stanu zapalnego, zniwelowanie dolegliwości bólowych i powrót do prawidłowej ruchomości stawu.

Zespół ciasnoty podbarkowej

Zespół ciasnoty podbarkowej to w uproszczeniu zmniejszenie przestrzeni podbarkowej spowodowane uciśnięciem stożka rotatorów przez sąsiadujące struktury. Przyczyną wystąpienia tego schorzenia są na przykład urazy stawu, zmiany zwyrodnieniowe, wady postawy, niestabilność stawu i inne.

Objawami są bóle barku, jego sztywność i osłabienie siły mięśniowej.

Dolegliwości bólowe nasilają się przy podnoszeniu rąk i próbie utrzymania ich nad głową.

Bardzo ważna jest dobra diagnostyka problemu. Nasz lekarz ortopeda podczas konsultacji rozpozna przypadłość, a fizjoterapeuci dobiorą odpowiednią terapię. Szybka reakcja i odpowiednie leczenie pozwoli uniknąć wystąpienia poważnych następstw, takich jak uszkodzenie ścięgien, czy kaletki.

Uraz obrąbka stawowego

Obrąbek stawowy jest chrzęstno-włóknistą strukturą, która pogłębia panewkę stawu. Ze względu na wielkość głowy kości ramiennej, która jest 3-4 krotnie większa od jamy panewki, występuje duża ruchomość stawu, co daje duże prawdopodobieństwo uszkodzeń tej struktury.

Uszkodzenie obrąbka stawowego powstaje w wyniku urazów i skutkuje poważnymi dolegliwościami bólowymi i funkcjonalnymi w obrębie stawu barkowego.

Najpopularniejszym urazem obrąbka stawowego jest uraz typu SLAP, który polega na uszkodzeniu przyczepu mięśnia dwugłowego ramienia do obrąbka stawowego. Powstaje przy gwałtownym ruchu, np. rzucie z dużą siłą jakimś przedmiotem lub przy podciągnięciu. Najczęściej doświadczają go sportowcy.

Charakterystycznym objawem uszkodzenia obrąbka jest ból, który nasila się przy podnoszeniu rąk i próbie sięgania. Może też występować uczucie przeskakiwania i niestabilność stawu.

Leczenie urazu obrąbka uzależnione jest od stopnia urazu oraz codziennej aktywności pacjenta.
Bardzo ważnym elementem rehabilitacji przy takim problemie, będzie praca nad stabilizacją stawu poprzez prawidłowo dobrane ćwiczenia, które wzmocnią siłę mięśniową.

Rehabilitacja barku Łódź

Każdy niepokojący ból barku wymaga konsultacji ze specjalistą. Brak natychmiastowej reakcji i podjęcia takiego działania może doprowadzić do poważnych problemów w obrębie tego stawu, które będą skutkowały ogromnym bólem nawet przy delikatnych ruchach ręki.

W naszym Centrum, dzięki doświadczeniu i wsparciu nowoczesnego sprzętu, zawsze staramy się pomóc pacjentowi jak najszybciej uporać się z bólem i w jak najkrótszym czasie wrócić do prawidłowego funkcjonowania.